15/2/09
"Πολίτης"
Την περασμένη εβδομάδα ήμασταν όλοι μάρτυρες ενός πρωτοφανούς γεγονότος. Ακούσαμε και διαβάσαμε τις πιο πολλές βρισιές που έτυχε να ακούσουμε και να διαβάσουμε ως σήμερα. Παντού "χέστηκα για την Ιστορία", χέστηκα για αυτό και για κείνο. Ο λόγος γνωστός. Κάποιοι πολιτικοί δήλωσαν πως αυτές οι εκφράσεις περιέχοντο μέσα στο έργο "Παρουσιάζοντας την Εμπειρία" της θεατρικής ομάδας Ρούφτοπ. Κι όμως, όπως μετά διαπιστώθηκε το έργο δεν περιείχε καμία τέτοια έκφραση! Από πού λοιπόν μπορεί να προήλθαν αυτές οι εκφράσεις; Προφανώς από τη φαντασία αυτών που τις εξεστόμισαν για πρώτη φορά. Και τούτο γιατί όπως τους ακούσαμε να μιλάνε δεν παρατηρήσαμε οτιδήποτε που να άφηνε την όποια αμφιβολία ότι πίστευαν πραγματικά αυτό που έλεγαν. Πώς όμως να εννοήσουμε αυτό το γεγονός; Κατ' αρχή θα πρέπει να πούμε ότι η λέξη "χέστηκα" έχει διττή έννοια. Η πρώτη θέλει το "χέστηκα" να σημαίνει "φοβάμαι". Παραδείγματος χάριν "με έκανε και χέστηκα", "χέστηκα από το φόβο μου" κ.ο.κ. Η δεύτερη θέλει όπως η εν λόγω έκφραση σημαίνει "δεν με ενδιαφέρει". Παράδειγμα για τούτο, το επιφώνημα "χέστηκα!" ή "χέστηκα για τα λεφτά" κ.ο.κ. Γιατί όμως η εν λόγω έκφραση να εμπεριέχει αυτή την διττή έννοια; Εδώ είναι που πρέπει να προβούμε σε μια πρώτου βαθμού ανασκόπηση και θεώρηση. Το Υπουργείο Παιδείας βρίσκεται στη διαδικασία αναθεώρησης των βιβλίων της Ιστορίας που διδάσκονται οι μαθητές. Η αναθεώρηση αυτή περιλαμβάνει την επανεξέταση του ρόλου διαφόρων θεσμών, προσώπων και ομάδων που έδρασαν κατά τα τελευταία εκατό τόσα χρόνια στην Κύπρο. Η τελεολογία του εν λόγω εγχειρήματος είναι η παροχή της δυνατότητας ανάπτυξης των ικανοτήτων της κριτικής σκέψης και ανάλυσης από τους μαθητές. Προφανώς από μια τέτοια αναθεώρηση και βασιζόμενοι πλέον σε μια μεγάλη βιβλιογραφία (γεγονός που τώρα διόλου δεν εκφράζει τα βιβλία μας) οι μαθητές θα εγκύψουν επί της ιστορίας μας και θα αντιληφθούν ότι η λειτουργία των προαναφερθέντων παραγόντων της κοινότητάς μας δεν τους καθιστά άμοιρους ευθυνών ως προς τα κακά που κατά καιρούς έπληξαν την Κύπρο. Αυτή όμως η κατάληξη βρίσκει πολέμιους τους ίδιους πολιτικούς που φαντάστηκαν την προαναφερθείσα ρήση. Αυτοί οι πολιτικοί λοιπόν δεν θέλουν αυτή την κατάληξη γιατί θα κλονίσει όχι μόνο την παρούσα θέση που απολαμβάνουν τόσο όσον αφορά την εξουσία και πλούτο αλλά και όσον αφορά την αντίληψη του κόσμου για αυτούς, αλλά επίσης θα καλέσει το διάβα του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβάνονται την ίδια την πραγματικότητα! Για αυτούς τους πολιτικούς αυτοί οι "βάρβαροι" είναι υπεύθυνοι για όλα τα κακά στην ζωή τους/μας αλλά η εξάλειψή τους ή η τιμωρία τους είναι ο σκοπός της ζωής τους. Κοινώς "τι θα γενούν χωρίς βαρβάρους;". Ε, νάτο λοιπόν. Φαντάστηκαν αυτό το "χέστηκα για την ιστορία" γιατί πραγματικά δεν τους ενδιαφέρει η πραγματική ιστορία γιατί επίσης την φοβούνται! Αν όντως αναθεωρηθεί η ιστορία θα καταρρεύσει η εθνικιστική των φαντασίωση - δηλαδή η πραγματικότητα όπως την ξέρουν! Θα μου πείτε όμως πώς το ξέρεις αυτό. Πρώτον, δείτε ότι οι ίδιοι παραδέχονται ότι και εμείς κάναμε εγκλήματα κατά των τουρκόφωνων Κυπρίων αλλά αυτό -κατά τους ιδίους - καμία διαφορά δεν πρέπει να επιφέρει στο ποιος πραγματικά φταίει για την κατάσταση! Την ίδια ώρα αρνούνται να την μάθουν οι μαθητές! Και τώρα τι; Το αηδιαστικό σκατό του παρελθόντος που θέλουν να καταστείλουν και αυτό του παρόντος που απαρνούνται την ύπαρξη και επομένως την όποια επίδραση του (ο εθνικισμός) επιστρέφει: εθνικιστικές ομάδες βεβηλώνουν νεκροταφεία συμπατριωτών μας.
του Νικόλα Δευτερά
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου